W opinii wielu naukowców rok 2012 otworzył kolejny nowy przełomowy rozdział w historii edukacji akademickiej. Po wcześniejszym bezwarunkowym udostępnieniu przez niektóre szkoły wyższe swoich zasobów edukacyjnych na portalach internetowych (MIT OpenCourseWare – 2002), przyszedł czas na otwarte masowe kursy akademickie prowadzone w Internecie (MOOCs – massive open online courses). W krótkich odstępach czasu, głównie w USA, powstało kilkanaście portali internetowych oferujących bezpłatne kursy (przedmioty akademickie) dla studentów z całego świata. Kursy prowadzone przez wykładowców renomowanych uczelni amerykańskich przyciągnęły dziesiątki a nawet setki tysięcy osób zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy w różnych dyscyplinach akademickich. Introduction to Artificial Intelligence (160000 studentów, Portal Udacity) czy Circuits & Electronics 155000 studentów, Portal edX) to przykłady dotychczas uruchomionych najbardziej popularnych masowych kursów akademickich. W październiku 2012 Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki uruchomiła pierwszy polski MOOC skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych o nazwie IT Szkoła. W 11 kursach udostępnionych na portalu wzięło dotychczas udział ponad 60000 uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Ogromne zainteresowanie tego typu formą edukacyjną, sprawia, że coraz większa liczba szkół wyższych angażuje się w przygotowanie i realizację tego typu przedsięwzięć.
Dlatego na początku 2013 roku również Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki oraz Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, podjęły decyzję o uruchomieniu pierwszego polskiego portalu otwartych kursów akademickich o nazwie Uniwersytet Wirtualny. W rezultacie prowadzonych wspólnie prac zostało przygotowanych lub jest w trakcie przygotowania 9 kursów wprowadzających do przedmiotów akademickich, realizowanych na poziomie studiów I i II stopnia, na kierunkach: ekonomia, prawo, finanse, socjologia oraz informatyka:
Realizacja projektu przewiduje jego podział na dwa etapy:
Decyzja o podzieleniu materiałów kursowych na dwie części i udostępnieniu ich w dwóch etapach została podyktowana chęcią wcześniejszego uruchomienia fragmentów pełnych kursów jeszcze przed rozpoczęciem roku akademickiego, w czasie, kiedy maturzyści podejmują ostateczne decyzje odnośnie wyboru kierunku studiów. W naszej opinii zapoznanie się przez kandydatów chociażby z częścią wybranych przedmiotów akademickich poprzez ukończenie i uzyskanie certyfikatu kursu o charakterze wprowadzenia do przedmiotu akademickiego, powiększa ich wiedzę na temat profilu studiów, zmniejszając w konsekwencji ryzyko dokonania niewłaściwego wyboru swojej przyszłej ścieżki kariery zawodowej.
Podstawowym celem kursów udostępnionych na platformie Uniwersytet Wirtualny jest zaoferowanie możliwości studiowania wszystkim tym, którzy dostrzegają potrzebę poszerzania swojej wiedzy poprzez udział w otwartych akademickich kursach internetowych, w formie samokształcenia, również poza formalnymi strukturami uniwersyteckimi. Zamieszczone w materiałach kursowych testy, pozwalają na dokonanie samo oceny oraz uzyskanie potwierdzenia zdobytej wiedzy w postaci wystawianych po zaliczeniu testu auto certyfikatów. Kursy, są przygotowane i prowadzone przez najlepszych wykładowców akademickich oraz akredytowane przez Akademię Leona Koźmińskiego i Warszawską Wyższą Szkołę Informatyki.
„Financial Times” przyznał 19 miejsce na świecie studiom magisterskim z finansów prowadzonym przez Akademię Leona Koźmińskiego (A L K) w Warszawie. W Akademii Leona Koźmińskiego warto uczyć się również biznesu, bo polskie uczelnie ekonomiczne znajdują się w europejskiej czołówce. Tak wynika z rankingu opublikowanego przez „Financial Times”. Akademia Leona Koźmińskiego (A L K) zajmuje w nim wysokie 37 miejsce, zaś Szkoła Główna Handlowa – 76. W Koźmińskim – najlepsze studia z zarządzania! 28. pozycja na świecie i pierwsza w Europie Środkowo-Wschodniej – tak dziennik „Financial Times” ocenia studia magisterskie z zarządzania w Akademii Leona Koźmińskiego. Akademia Leona Koźmińskiego od wielu lat jest również niekwestionowanym liderem wszystkich rankingów akademickich w Polsce.
Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki jest jedyną w Polsce uczelnią, w której statutowym organem opiniodawczo-doradczym jest Kolegium Rektorskie w skład, którego wchodzą dyrektorzy generalni polskich oddziałów największych światowych firm IT: Microsoft, Hewllett-Packard, Cisco, Intel, IBM, Oracle oraz polskiej firmy Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa. Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki od wielu lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach innowacyjności oraz możliwości rozwijania zainteresowań studentów.
Z okazji 10 rocznicy powstania Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki gratulacje dla społeczności akademickiej w specjalnym liście skierowanym do JM Rektora złożyła Pani prof. Barbara Kudrycka, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nazywając Uczelnię niezwykle aktywnym centrum kształcenia informatycznego w Polsce.